چگونه فرزندان با نشاطی داشته باشیم ؟

چگونه فرزندانی با نشاط داشته باشیم ؟
امروزه خانواده ها زیر فشار روحی شدیدی قرار دارند به نظر می رسد که همه از پدر و مادر گرفته حتی بچه ها سرگرم برنامه های پر تکاپوی خود هستند .در بسیاری از خانواده های امروزی جهت گذران زندگی ، زن و شوهر هر دو مجبورند کار کنند . بنابرین برخی از کودکان از این که مجبورند تنها در خانه بمانند ، ابراز نگرانی نموده و احساس منفی از خود نشان می دهند . در یک دنیای ایده آل ، پدر بزرگ ها ، مادر بزرگ ها ، عمه ها ، عمو ها و تمام اعضای خانواده گسارده باید چنان به هم نزدیک باشند که دست یاری به سوی همدیگر دراز کنند . راستی که چه با صفا بود زندگی در روستاهایی که حریم خانه ها با پرچین های کوتاه محصور شده بود ، همه از هم خبر داشتند ، بچه ها در کنار پدر و مادر ، و در آ غوش پدر بزرگ و مادربزرگ ها رشد و پرورش می یافتند .
چقدر زیبا سروده شاعر معاصر سهراب سپهری

مردم بالا دست ، چه صفایی دارند !
چشمه هاشان جوشان ، گاوهاشان شیر افشان باد
من ندیدم دهشان
بی گمان پای چپرهاشان جاپای خداست
غنچه ای می شکفد ،اهل ده باخبرند
چه دهی باید باشد
کوچه باغش پر موسیقی باد
و اما در زندگی ماشینی امروز که فرزندان ما لاجرم در دژ های مستحکم آپارتمان ها محصورگردیده اند و صدها کیلومتر با آبا و اجدادشان دور شده اند و حتی چه بسا فرزندانی که روزها از دیدن پدر و مادر محرومند و شاید در پس پرده انتظار که شب فرا رسد تا آغوش گرم آن ها را لمس کنند که متاسفانه یا حضور پدر ها و مادر ها همراه با کوله باری از خستگی و یاس و ناامیدی می باشد و یا زمانی ، لحظات سخت و طاقت فرسای انتظار فرا می رسد که فرزندان منتظر، در خواب به سر می برند . دیگر آن شور و نشاط فرزندان و مهر ومحبت و شادی خانواده ها در حال کم رنگ شدن می باشد ،آیا زمان آن فرا نرسیده که به جای دغدغه خرید لوازم منزل جدید ، اتومبیل مد روز ، خانه ای نو و ... به فکر ورود گل های شادی و نشاط در منزل باشیم ؟ آ یا این طور نیست که کمبود هر چیزی را در منزل احساس می کنیم غیر از کمبود فرزندان بانشاط و شاد را ؟ آیا هنوز به این فکر فرو نرفته ایم که شاید یکی از عوامل اصلی افت تحصیلی فرزندان ما عدم وجود نشاط و شادی در منزل می باشد ؟ آیا به این فکر نکرده ایم که شاد نبودن فرزندان موجب تضعیف اعتماد به نفس آنان خواهد شد ؟ و اعتماد به نفس نداشتن خود موجب کاهش هوش و استعداد دانش آ موزان ما می گردد ؟

چة عواملی موجب رشد شادی و نشاط فرزندان خواهد شد ؟
شادی و نشاط چه تاثیری در رشد استعداد و هوش دانش آ موزان خواهد شد ؟


ویژگی های یک خانواده با نشاط
در یک خانواده ی بالنده, و با نشاط هر لحظه می توان نشاط و سرزندگی ، اصالت و محبت و علاقه را احساس کرد. به نظر می رسد که در چنین خانواده ای علاوه بر مغز، قلب و روح هم حضور دارند . افراد با تمام وجود به سخنان همدیگر گوش فرا می دهند و رعایت حال و خواسته یکدیگر را می کنند و برای هم ارزش قایلند و آشکارا محبت خود را ابراز نموده ، یا درصورت لزوم با یکدیگر همدردی می کنند. افراد چنین خانواده ای از خطر کردن ، نمی هراسند. زیرا هر فرد خانواده متوجه است که با خطر کردن حتماً اشتباهاتی رخ خواهد داد و اشتباهات ، خود نشانه ای از رشد کردن است، همه ی افراد خانواده احساس می کنند که از حقوقی برخوردارند ، ضمن این که کاملاً به یکدیگرعلاقه مندند و برا ی همدیگر ارزش قائلند.
هرکس می تواند احساس سر زندگی را در چنین خانواده ای ببیند. حرکات بدنها و حالت چهره ها آرمیده است . افراد با آهنگی پر مایه و روشن حرف می زنند. در روابطشان باهم ، هماهنگی وجود دارد . حتی وقتی خردسالند به نظر گشاده رو ومهربان می آیند و بقیه افراد خانواده هم با آنها مثل آدمهای بزرگ رفتار می کنند.


ویژگی های یک خانواده افسرده

بیشتر افراد خانواده های پریشان دچار بیماری جسمی هستند. در واقع بدن آنان در برابر جوی غیر انسانی ، واکنشی انسانی نشان می دهد و بیان کننده ی وضع ناخوشایند آنان است . بدنها شق و سفت یا دولا و خمیده است ؛ چهره ها عبوس و غمگین و مانند ماسک بی احساس به نظر می رسد؛ چشمها فرو افتاده است و نگاه ها از مردم می گریزد . بدیهی است که گوشها نمی شنوند ، صداها هم خشن و گوشخراش هستند.

نشانه دوستی در میان افراد خانواده کم است و همبستگی خانوادگی نوعی وظیفه است و افراد صرفاً تلاش می کنند یکدیگر را تحمل کنند. گهگاه افرادی در خانواده های پریشان مشاهده می شوند که سعی دارند با حرفهایشان جو موجود را سبک کنند ولی گفته هایشان به هدر می رود . در چنین مواقعی اغلب شوخی ها هم گزنده و طعنه آمیز و بی رحمانه اند. بزرگترها آنقدر سرگرم امر و نهی به فرزندان خود هستند که هرگز نمی فهمند اوکیست . در نتیجه فرزند هیچ گاه از پدر و مادر به عنوان دو انسان بهره مند نمی شود .
به طور کلی کودکان خانواده های آشفته تربیتی مسموم دارند.تربیت مسموم خشونتی است که به حقوق کودکان تجاوز می کند، این خشونت در کودک باقی می ماند و در بزرگسالی او ، به همین شکل به فرزندانش منتقل می شود.
در تربیت مسموم، اطاعت والاترین ارزشهاست . در ادامه ی اطاعت ، نظم و تربیت ، تمیز بودن و کنترل احساسات و آرزوها قرار دارد . کودک زمانی خوب است که آن طور که به او گفته اند و آموخته اند رفتار کند. کودک خوب ، سازگار و با ملاحظه وغیر خودخواه است و هرچه کمتر حرف بزند ، بهتراست .





چه کنیم که خانواده ای با نشاط و شادی داشته باشیم ؟
الف ) سعى کنیم با ورود به خانه، خستگى، کسالت، غم‏ها و رنج‏هاى حاصل از کار روزانه را به فراموشى سپرده، با خوشرویى و لبخند، اعضاى خانواده را پذیرا باشیم، لذا اگر غم و رنجى هم در دل داریم آن را در فرصت مناسب و بدون حضور فرزندان، با همسر خود در میان بگذاریم .
ب) پدران و مادران باید در شبانه روز مقدراى از وقت‏خود را به فرزندان خود اختصاص دهند، با آنها حرف بزنند و از مسائل و مشکلات درس و زندگى آنان آگاه شوند، با صبر و حوصله حرف‏هاى آنها را بشنوند و از جریاناتى که فرزندان در داخل و خارج خانه دارند با خبر گردند. اگر پدرى پاى صحبت فرزندش ننشیند - تا او برایش بگوید که با چه کسانى دوست‏شده است - و در آینده از این بابت مشکلى پیش آید و دوست او مورد تایید پدر نباشد، پدر حق ندارد فرزند خود را سرزنش کند و شاید بتوان گفت: سرزنش فایده‏اى ندارد ; زیرا که جدا کردن وى از دوستش کار دشوارى است.
پ) پدران و مادران سعی کنند دربعضی از مسائل با آنان در کارها مشورت نموده و به عقایدشان احترام ‏بگذارند. با حسن نظر، انتقاد اعضاى خانواده را پذیرفته و لغزش آنان را به موقع و با احترام به آنان گوشزد ‏کنند. در این صورت است که فرزندان مدافع حقوق و حیثیت پدر بوده و به وجود وى افتخار مى‏کنند و براى بازگشت او به خانه لحظه شمارى مى‏کنند. متاسفانه شنیده می شود چه بسیارند فرزندانی که از مدرسه وارد منزل می شوند تاکید می کنند که سریعتر سفره نهارشان پهن گردد تا مجبور نشوند در کنار پدر غذا میل کنند .

ت) پدران و مادران باید روحیه انتقاد پذیری را در خود تقویت کنند و آماده پذیرش انتقاد از فرزندان خویش باشند سعی کنند انتقاد فرزندان را با صبوری گوش کرده و جواب منطقی و صحیح به آن ها بدهند ، پذیرش حرف حق و انتقاد پذیرى از فرزندان، نه تنها شخصیت پدر را خرد نمى‏کند، بلکه به او حیثیت و اعتبار مى‏بخشد، زیرا این امر موجب مى‏شود که فرزندان او را انتقادپذیر و حق طلب بشناسند
ث ) الگو بودن ، پدران و مادران باید بدانند که فرزندان نشان می فهمند و درک می کنند نگویند آن ها بچه هستند ، نمی فهمند پدران و مادران خوب و فهیم همواره از رفتار نامطلوب و دون مقام خودشان در حضور فرزندان پرهیز مى‏کند. چرا که رفتار ناصواب آنها مایه بدبینى فرزندان به آنان است. چنین فرزندانى همواره داراى شخصیتى متزلزل هستند. و یقینا آنها هم به راحتی مرتکب چنین خطاهایی شده و یا این که زمینه بروز چنین خطاهایی در آنان مهیا می باشد که این با اصل حضور شادی و نشاط در منزل منافات دارد .البته اگر نتوانیم ما پدران و مادران خویش را اصلاح نمائیم هیچگاه نصایح ما در فرزندانمان تاثیر گذار نخواهد بود .
ج) سعی نکنیم غرور فرزندان را در جمع خرد کنیم پدرى که غرور فرزندش را بشکند و او را تحقیر کند و با بى اعتنایى چنین وانمود کند که به حرف‏هاى آنان گوش نمى‏دهد و با حرف‏هاى آنان شنیدنى نیست، دچار خطایى بزرگ شده است. ضرورى است که پدر نه تنها در خلوت بلکه در جمع نیز به فرزند خود احترام گذاشته و به دیگران تفهیم کند که سخنان فرزندان نیز شنیدنى و قابل احترام است
اگر مرتکب خطایی شده نوع خطا را گوشزد کرده و راه حل منطقی و صحیح و سادهای که عملی باشد برایش عنوان نماید .بعضی اوقات فرزند مرتکب خطایی می شود و اولیا برای نشان دادن راه حل و حتی دلیل خطا بودن کار، راهکاری به ذهن آن ها نمی رسد که لازم است اولیا بدون ترس و خجالت و واهمه ای به کارشناسان خبره مراجعه کرده و راه حل بخواهند . روان شناسان معتقدند سرزنش بیش از حد کودکان سبب می شود آنها دچار احساس گناه و شرم شوند و در خود فرو رفته و درون گرا بار بیایند. هرگز نقطه ضعف یا عیب کودک را نباید به عنوان یک خصلت دائمی و همیشگی جلوه داد.
چ) سنین 18- 14 سال، سنین رفاقت، دوستى‏هاى آتشین و توام با صداقت و پاکى است که متاسفانه گاهى سر از رسوایى در مى‏آورد اگر پدر و مادر خود به عنوان یک دوست این نقش را ایفا نمایند، کمال مطلوب است، در غیر این صورت ممکن است صدمات جبران ناپذیرى متوجه فرزندان شود که امکان جبران آن میسر نباشد; پس بیایید همیشه و بویژه در این سن با فرزندانمان طرح دوستى بریزیم و آنها را از خطرهاى در پیش رو و خود را از سرزنش در آینده نجات دهیم. دوستان آن ها را خوب شناسایی کنیم ، آدرس آن ها را داشته باشیم ، حتی دعوت کنیم به عنوان پذیرایی به منزل بیاورد .
ح) نباید فاصله عاطفی و عشق و محبت بین پدران و مادران و فرزندان قرار بگیرد هنگامى که بین پدر و مادر از یک سو و بین آنها و فرزندان از سوى دیگر صمیمیت و صفا نباشد، فرزندان لذت و آسایش خود را از منبع دیگرى جست و جو مى‏کنند و در جست و جوى فضایى خارج از خانه هستند که لذت بخش‏تر از خانه باشد و در این جست و جوها، گاهى به دام‏هاى شیاطینى مى‏افتند که آنها را گمراه مى‏کنند. گاهی اوقات یک خطای فرزند باعث نفرت از خانواده شده و این نفرت ادامه دار می گردد که متاسفانه برگشت به حالت صلح و صفای گذشته بسیار سخت و حتی غیر ممکن می گردد که آن موجب نابودی شادی و نشاط فرزندان می گردد .
خ) هر چند پدر بر فرزند خویش ولایت دارد، اما این ولایت‏بدان معنى نیست که ایشان حق هر گونه تصرف، ضرب و جرح و حتى تخریب شخصیت او را داشته باشد، بلکه - در صورت اضطرار و ضرورت - براى تربیت فرزند گاهى اوقات یک گوشمالى کوچک لازم مى‏شود اما باید زمینه را به گونه‏اى فراهم کرد که حتى این ضرورت هم پیش نیاید. حدیثی است از پیامبر اکرم (ص) فرزندت را نزن ، با او قهر کن و قهرت را ادامه نده . حال که این امانت الهی به ما سپرده شده حق هر کاری را داریم ؟ آن ها گلهایی هستند همرا با خار اگر عشق به گل داریم باید تحمل خارهای آن را هم داشته
د) سخت‏گیرى‏هاى بى مورد، بى حوصلگى‏ها، دعواى نابجاى پدران و مادران و اصولا شرایط نامطلوب زندگى روح فرزندان را افسرده و غمگین مى‏سازد. مقایسه فرزندان خود با دیگران، بى توجهى به سخنان آنان، به حساب نیاوردن آنان در جمع، نادیده گرفتن سلیقه ایشان، عدم مشورت و بى اعتنایى به وضعیت ظاهرى، روحى و جسمى و... همه از عوامل تحقیر و موجب دورى فرزند از پدر ومادر مى‏گردد.

ذ) شرح حال زندگی افراد موفق را برای فرزندانتان بازگو کنید ، تا بدینوسیله آن ها آگاه شوند که آن ها هم انسان هایی مثل ما بوده اند اگر به این درجه موفقیت رسیده اند نتیجه پشتکاری و تلاششان بود .
ر) برگزاری جلسات خانوادگی؛ به طور منظم زمانی را برای جمع شدن اعضای خانواده در نظر بگیرید. در این جلسات افراد خانواده می توانند درباره مشکلات و ناراحتی های خود در طول هفته با هم صحبت کنند یا با بیان اتفاقات خوبی که داشته اند، دیگر افراد خانواده را هم در شادی شان شریک کنند .

ز)نحوه برخورد با مشکلات؛ امروزه زندگی های خانوادگی همیشه امن و پایدار نیستند. حتی بهترین ازدواج ها هم جروبحث دارند، گرفتاری های مالی، فراز و نشیب های احساسی و نظایر آن. اما مشکلات بخشی از زندگی انسان ها است و یک خانواده مهربان و صمیمی هرگز این موضوع را نادیده نمی گیرد و سعی می کند با همدردی و ایجاد یک فضای احساسی قوی و صمیمی با مشکلات مبارزه کند.صفحات زندگی که خاطرات خوش و شیرین در آن ثبت شده را بیشتر ورق بزنید و صفحاتی که خاطرات تلخ و ناگوار در آن ثبت شده را در بایگانی و آرشیو قرار دهید تا کم کم کمرنگ و بی نقش گردد . البته ناگفته نماند که لذتی که از روزهای خوش زندگی می بریم به این خاطر است که زمانی طعم تلخ ناملایمات زندگی را هم چشیده ایم .
اگر بتوانیم با توجه به همه مشکلات زندگی فرزندان خود را به عنوان یک اصل در زندگی پذیرا باشیم و از جوهر محبت و عشق و دوستی آن ها را سیراب سازیم آن ها مجبور نخواهند شد از چشمه های دیگر که بعضا سرابی بیش نیستند خود را سیرا ب سازند ما می توانیم با درایت و اندیشه ای پویا فرزندانی شاد و خانواده ای با نشاط داشته باشیم تا بدینوسیله روحیه عزت نفس و خود باوری در آن ها تقویت گردد و فرزندی از چنین خانواده ای وقتی پا به محیط مدرسه می گذارد می تواند دانش آ موزی پویا و خلاق باشد نه دانش آموزی منفعل و ساکت ، او می تواند راه حل برای مشکلات تحصیلی و موانع فراگیری برای خویش پیدا کند . که در مسیر آموزش و یادگیری به خصوص فراگیری و آموزش زبان دوم ما نیاز مندیم به دانش آموزان با نشاط که بتوانند در این میدان جنبش و جست و خیز باشند نه منفعل و آرام و ساکت کنجی را برای نشستن انتخاب کنند . البته تا اینجا وظیفه پدران و مادران بود تا چنین زمینه ای را مهیا سازند . میدان دیگری که باید جهت فضایی شاد و با نشاط مهیا گردد ، محیط آ موزشگاه می باشد که آن ها هم وظایفی دارند .




مشاهده آمار بازدیدکنندگان وبلاگ
برای مشاهده آمار بازدیدکنندگان وبلاگ در بلاگفا ساده ترین کار استفاده از ابزارهای آماده و رایگان می باشد.کافیست در یکی از سایتهای سرویس دهنده آمار ثبت کنید و کد دریافتی را در وبلاگ خود قرار دهید.کد دریافتی معمولا بصورت چند خط ار کدهای جاوا اسکریپت میباشد و برای درج آن در وبلاگ خود در بلاگفا میتوانید از دو شیوه استفاده کنید.

روش ساده تر و پیشنهاد ما استفاده از امکان بخش ویژه ای است که در بخش تنظیمات بلاگ قرار دارد و کافیست کد دریافتی را در ورودی "اسکریپتها و کدهای اختصاصی کاربر برای درج در وبلاگ" قرار دهید. به این ترتیب بدون نیاز به درگیری با مسائل فنی و ویرایش قالب وبلاگ می توانید از این امکانات استفاده کنید.توجه کنید برای استفاده از این شیوه نیاز به استفاده از قالبهای پیش فرض بلاگفا و یا قالبهایی را دارید که با توجه به امکانات نسخه جدید بلاگفا تهیه شده باشد در این قالبها کد <-BlogCustomHtml-> در نظر گرفته شده است.



اما شیوه دیگر برای درج کدها ابزارهای آماری ویرایش مستقیم قالب وبلاگ و درج کدهای خاص در بخشی از قالب وبلاگ است . معمولا استفاده از چنین شیوه ای نیا به درک مقدماتی از HTML و طراحی صفحات وب دارد.


در زیر برخی از سایتهای ارائه کننده ابزارهای رایگان آمار بازدیدکنندگان معرفی شده است. بلاگفا تعهد و مسئولیتی در برابر سرویس این سایتها ندارد ولیکن فعالیت و سرویس این سایتها در زمان تهیه مطلب ادامه داشته است.

سایت webgozar.com - (سایت ارائه کننده ابزارهای آمار بازدیدکنندگان برخی امکانات دیگر در محیطی فارسی ) - صفحه ثبت نام
سایت webstats4u.com - (یکی از معروف ترین ابزاری آماری که زبان اصلی سایت انگلیسی میباشد ) - صفحه ثبت نام
سایت sitemeter.com - (ارائه کننده ابزار آمار بازدیدکنندگان که زبان اصلی سایت انگلیسی میباشد ) - صفحه ثبت ن
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد